Hotel Azzun Orient SPA&Wellness, Barczewo
,
Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Co oznaczają gwiazdki hotelowe?

27
kwi '24
28
kwi '24
Zadzwoń do nas +48 895 375 628
12 września 2023

Od czego zazwyczaj zaczynasz planowanie wyjazdu z opcją noclegu? Z pewnością od wyboru najlepszego hotelu. Jakie jego cechy bierzesz pod uwagę w pierwszej kolejności? Są to zapewne: cena, lokalizacja i jakość obiektu. O tym ostatnim świadczą nie tylko opinie gości, ale również gwiazdki hotelowe

Co oznaczają gwiazdki hotelowe widniejące przy ofertach danych obiektów hotelowych? Chodzi tu głównie o standard obsługi oraz warunki oferowane przez hotel. Sprawdź, co oznaczają poszczególne gwiazdki i na jakie udogodnienia możesz liczyć. Dowiedz się też, skąd wzięły się gwiazdki hotelowe i zobacz, na jakiej podstawie dany hotel dostaje określoną liczbę gwiazdek. 

Gwiazdki hotelowe – wyjaśnienie

W Polsce obowiązuje 5-stopniowy system kategoryzacji hoteli za pomocą gwiazdek. Ich liczba ma dwojakie znaczenie. Dla Ciebie, jako gościa to jasna i czytelna informacja, z jakim poziomem obsługi oraz jakimi udogodnieniami będziesz mieć do czynienia, wybierając dany hotel.

Na przykład jeśli zdecydujesz się na nocleg w hotelu 1-gwiazdkowym nie masz co liczyć na obecność w nim telewizora czy room service. Ponadto możesz spotkać się z sytuacją, w której łazienka będzie znajdowała się poza obszarem Twojego pokoju. Jeżeli natomiast zatrzymasz się w hotelu 3-gwiazdkowym, wówczas do Twojej dyspozycji jest nie tylko własna łazienka. Możesz też liczyć na usługę room service oraz korzystać bezpłatnie z WiFi. Poza tym Twój pokój będzie dość przestrzenny, wygodny i w pełni wyposażony.

W przypadku właściciela hotelu ilość przyznanych gwiazdek to z jednej strony uznanie dla jego zaangażowania w prowadzenie obiektu. Po drugie informacja zwrotna, co mógłby ewentualnie zmienić, aby jego hotel stał się bardziej komfortowy lub na jakim poziomie powinien świadczyć dane usługi, aby utrzymać przyznane mu gwiazdki.

Wybierając hotel na podstawie ilości gwiazdek, musisz pamiętać o dwóch sprawach.

Po pierwsze – nie w każdym kraju obowiązuje system kategoryzacji hoteli za pomocą gwiazdek. Dla przykładu w Szwecji, Finlandii czy Norwegii w ogóle nie stosuje się gwiazdek, aby ocenić standard obiektu hotelowego. Z kolei w Grecji zamiast gwiazdek hotelowych do oznaczenia standardu hotelu stosuje się oznaczenia literowe.

Po drugie – system gwiazdkowy różni się w zależności od kraju pod kątem oferowanych warunków pobytu, jak i obsługi. Oznacza to, że hotel 3-gwiazdkowy w Europie będzie oferował zupełnie inne udogodnienia, niż hotel z 3 gwiazdkami zlokalizowany w Egipcie. Warto mieć to na uwadze, by nie spotkało Cię przykre rozczarowanie. Dlatego dla Twojego bezpieczeństwa i poczucia komfortu szukając hotelu poza granicami Polski i Europy odejmij jedną czy dwie gwiazdki od liczby, jaką widzisz w opisie oferty hotelowej.

Skąd wzięły się gwiazdki hotelowe?

Gwiazdki hotelowe pojawiły się w hotelarstwie z potrzeby powstania ujednoliconego systemu, który:

  • ułatwiłby turystom szybkie dotarcie do informacji na temat wygód, na jakie mogą liczyć w danym hotelu;
  • pomógłby właścicielom hotelów zorientować się, jakie wymagania musi spełniać ich obiekt, by mógł otrzymać jak najwyższą ocenę.

System przyznawania gwiazdek hotelom na świecie jedynie w teorii opiera się na takich samych obwarowaniach. Istnieją kraje, gdzie wciąż liczba przyznawanych gwiazdek hotelowych stanowi kwestię indywidualną. Są to m.in. Niemcy, Austria, a także Wielka Brytania.

Jak hotel dostaje gwiazdki?

Aby dany obiekt otrzymał hotelowe gwiazdki, musi spełnić szereg wymogów. Są one przyznawane na podstawie oceny dokonywanej przez odpowiednią komisję, która bierze pod uwagę szereg czynników takich jak m.in.:

  • wyposażenie pokoi;
  • usługi podstawowe oraz dodatkowe;
  • elementy zagospodarowania terenu.

Gwiazdki hotelowe w Polsce

W Polsce system przyznawania gwiazdek hotelom obowiązuje od dnia 29 sierpnia 1997 r. Jakie wymagania musi spełniać hotel (jest ich 52), by otrzymać daną liczbę gwiazdek, reguluje Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 r. Organem odpowiedzialnym za przyznanie gwiazdek jest Marszałek Województwa. Powołuje on komisję, w której skład wchodzą przedstawiciele: branży hotelarskiej, Sanepidu, Straży Pożarnej oraz nadzoru budowlanego.

Polska stosuje 5-stopniową skalę przyznawania gwiazdek. Istnieją jednak obszary gdzie stosowana jest 2-stopniowa skala – np. Malta bądź 7-stopniowa jak w przypadku Zjednoczonych Emiratów. Tak oceniony został tam hotel Burj Al Arab w Dubaju – uchodzący za najbardziej luksusowy tego typu obiekt noclegowy.

Co oznaczają 1 do 5 gwiazdek?

1 gwiazdka

Oznacza hotel o niskim standardzie. Oferuje on:

  • niewielkie pokoje z podstawowym umeblowaniem i wyposażeniem jak: łóżko, lampka nocna, szafa;
  • łazienki w pokojach – w przypadku nowoczesnych obiektów; starsze hotele – ¼ pokojów powinna posiadać oddzielną łazienkę;
  • śniadania hotelowe w restauracji;
  • codzienne sprzątanie oraz wymiana pościeli i ręczników co 3 dni.

2 gwiazdki

Oznaczają hotel o nieco wyższym standardzie niż 1-gwiazdkowy co oznacza, że dodatkowo goście mogą znaleźć w pokoju radio. Mają też zapewniony dostęp do internetu oraz baru kawowego. Co najmniej 50% pokoi w starszych obiektach powinno posiadać własne łazienki.

3 gwiazdki w hotelu

Hotel 3-gwiazdkowy gwarantuje gościom dużo więcej udogodnień. Należą do nich:

  • darmowe WiFi;
  • restauracja, kawiarnia oraz usługa room service;
  • recepcja dostępna całą dobę;
  • łazienki we wszystkich pokojach;
  • niekiedy salon/gabinet odnowy biologicznej.

4 gwiazdki

4-gwiazdkowy hotel oznacza wysoki standard, czyli:

  • przestronne i w pełni umeblowane oraz bogato wyposażone pokoje;
  • doskonała lokalizacja obiektu;
  • liczne udogodnienia jak np.: darmowe WiFi; SPA; sauna; siłownia; strzeżony parking.

Goście mogą skorzystać z licznych dodatkowych usług typu: budzenie na życzenie, obsługa room service, dostawa kwiatów do pokoju. Ponadto hotel powinien dysponować salą konferencyjną oraz oferować możliwość organizacji bankietów firmowych czy na indywidualne życzenie.

Hotel Azzun spełnia wszystkie te wymogi. Dlatego też cieszy się zaufaniem gości i rosnącym zainteresowaniem.

5 gwiazdek

Hotel 5-gwiazdkowy to obiekt najbardziej luksusowy. Oferuje on pokoje wyróżniające się wysokim standardem. Ponadto powinien on:

  • znajdować się w wyjątkowym obiekcie najlepiej zabytkowym;
  • oferować menu z wysokiej półki oraz obsługę znanego mistrza kuchni;
  • posiadać bogatą ofertę wellness i spa;
  • gwarantować w pełni wykwalifikowany personel.

Podsumowanie

Pamiętaj, że im wyższa liczba gwiazdek, tym większa gwarancja udanego i bardzo komfortowego wypoczynku bez względu na czas jego trwania. Dlatego właśnie liczba gwiazdek hotelowych powinna być brana pod uwagę przy wyborze hotelu w pierwszej kolejności. Dzięki temu masz pewność, że wypoczniesz w idealnych dla siebie warunkach, a wybrany obiekt to naprawdę dobry hotel z przyjazną atmosferą, ciekawą ofertą, licznymi atrakcjami i kulturalną obsługą. 

Zobacz na mapie

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez APEXLAND Marek Adamczyk, Kromerowo 28, 11-010, Barczewo , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane